arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۰ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱ آذر ۱۳۷۷: [سیدحسین] موسویان گفت، منتظر اعلام نظر موافقت دکتر روحانى هستند که سرپرستى حزب استقلال را بپذیرد

خاطرات آیت الله هاشمی: به دفترم رفتم و کار‌ها را انجام دادم. آقاى [سیدحسین] موسویان آمد. راجع به حزب در حال تأسيس استقلال صحبت‌كرد. گفت، منتظر اعلان نظر موافق دكتر [حسن] روحانى هستند كه سرپرستى را بپذيرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

صبح براى همايش ابعاد زندگى امام حسين(ع)، از منزل به دانشگاه امام حسين رفتيم. قبل از جلسه، از طرح‌هاى توپتن و برنامه‌هاى آموزشى جغرافياي نظامى و مركز بررسى و پردازش عكس‌هاى ماهواره‌اى، سنجش از راه دور و تونل باد، بازديدكرديم. تونل باد را از روسيه گرفته‌اند؛ تكنولوژى قديمى است و در حد آزمايش هواپيماهاى جت به كار مى‌رود و قرار است تكنولوژى پيشرفته‌تر را بگيرند كه به درد موشك‌هاى دوربرد هم بخورد.

در همايش، آقاى [یحیی] رحيم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه پاسداران]، خيرمقدم گفت و من دربارة اهداف قيام امام حسين(ع) و آثار آن و نيز توطئه‌هاى امروزى زيرسؤال بردن افتخارات انقلاب صحبت‌كردم. جمع زيادى از دانشجويان، در داخل سالن و بيرون سالن، ابراز احساسات‌كردند.

به دفترم رفتم و كارها را انجام دادم. آقاى [سیدحسین] موسويان آمد. گزارشي از كارهاى كميته بررسى استراتژيك منطقه خودمان را داد كه با مزاحمت وزارت امور خارجه، كارش كُند شده و فعلاً به دستورات ارجاعى شوراى عالى امنيت ملی مى‌پردازند.

گفتم، راجع به عراق و موقعيتى كه تصميم آمريكا براى سرنگونى صدام پيش‌آورده، بحث كنند؛ به خصوص اينكه آمريكا اعلان كرده كه مخالفتى با دخالت ايران، براى سرنگونى صدام ندارد.

راجع به حزب در حال تأسيس استقلال صحبت‌كرد. گفت، منتظر اعلان نظر موافق دكتر [حسن] روحانى هستند كه سرپرستى را بپذيرد. از خطرهاى احتمالى نابسامانى اقتصادى كشور و ضعف دولت و عدم توجه رهبرى گفت. به دفتر رهبرى گفته است كه خط مشى حزب، براساس مدل مديريت هاشمى رفسنجاني خواهد بود. خبر داد كه دادگاه، قسمت اعظم ادعاى ما عليه آلمان، در خصوص نيروگاه اتمى بوشهر را رد كرده است.

عصر، [آقای شیخ محمدابراهیم بن‌جبیر]، ریيس مجلس [شورای مشورتی] عربستان سعودی، با جمع زيادى از همراهانش آمدند. مذاكرات‌مان تشريفاتى و دوستانه بود. بر ضرورت همكارى ايران و عربستان، براى اصلاح قيمت نفت و مسایل عمده جهان اسلام تأكيدكردم.گفت، به خاطر باران نيامدن امسال در عربستان، هفته گذشته با دستور آقاى ملك‌فهد، [پادشاه عربستان سعودی]، نماز استسقاء خوانده شده، ولى باز هم باران نيامده. من قضيه نماز استسقاء مرحوم آيت‌الله [سید محمدتقی] خوانسارى در قم را گفتم.

شب میهمان رهبرى بودم. دربارة مسأله‌اى صحبت‌کردیم كه اخيراً رهبرى به مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، درخصوص تشكيل شوراى ويژه‌اى براى تصميم‌گيرى در مورد مسایل فوق سرّى خارج از مقررات، به عنوان معضل، ارسال‌كرده‌اند و گفتند، خودشان آن را معضل نمى‌دانند و با اصرار آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، ارجاع داده‌اند. قرار شد، پيگيرى كنم.

نظرات بینندگان